Starta lokalavdelning

Fem anledningar att starta lokalavdelning

Det finns många anledningar att starta lokalavdelning i Svenska Kyrkans Unga. Här är fem av dem:

1. Det är kul!
  2. Bli en del av en större gemenskap av unga kristna – i hela Sverige. Och ge barn och unga fler chanser att växa i tro.
  3. Ge barn och unga ansvar att själva påverka sin plats och verksamhet i församlingen. En perfekt pedagogisk metod för barnkonsekvensanalys och föreningskunskap. (Läs mer om barnkonsekvensanalys här.)
  4. Bli en del av Svenska Kyrkans Ungas arbete för att bevaka barn och ungas intressen i hela Svenska kyrkan (och samhället).
  5. Åk på härliga läger, ta del av spännande material och utvecklande utbildningar.

Startpaketet

Här under hittar du delar av det material som finns i startpaketet:

Starta lokalavdelning (läs gärna detta först)

Ansökan om inträde i Svenska Kyrkans Unga (pdf)

Protokollsmallar

Förslag till protokoll för konstituerande möte, lokalavdelning med styrelse och ekonomi (word)

Förslag till protokoll för konstituerande möte, lokalavdelning med styrelse utan ekonomi (word)

Förslag till protokoll för konstituerande möte, lokalavdelning utan styrelse (word)

Förslag på stadgar

Förbundets stadgar antagna efter Riksårsmötet 2017 och förslag till stadgar för lokalavdelningar

Frågor?

Har du frågor eller behöver hjälp med att starta upp en lokalavdelning? Kontakta Anton Wetterholtz tel:046-15 55 48 eller mail: anton.wetterholtz@svenskakyrkan.se