Nattkampen

la_07 - kopia

Nattkampen

Nattkampen är ett friluftsarrangemang med en över 50 år lång tradition och är det största återkommande arrangemanget inom Svenska Kyrkans Unga. Arrangemanget är ett samarbete mellan Svenska Kyrkans Unga i Skara, Linköping, Växjö, Göteborg och Lunds stift. Varje år ansvarar ett av distrikten för att genomföra Nattkampen. Arrangemanget lockar vanligtvis mellan 300-400 personer från hela södra Sverige.

Själva tävlingen består av en bana på ca 1 mil, huvudsakligen på skogsstigar, som deltagarna tar sig an under natten. Man tävlar i lag på 4-7 personer och längs banan finns 8-10 stationer med kluriga uppgifter som deltagarna ska lösa. Hur lagen löser uppgifterna poängsätts på varje station och laget med högst totalpoäng när morgonen gryr har vunnit.

2023 års Nattkamp arrangeras av Växjö distrikt och har temat Kampen om Sherwoodskogen. Mer info om arrangemanget hittar du på Växjö distrikts hemsida.