Dataskydd

Så förhåller sig Svenska Kyrkans Unga till GDPR

Den 25 maj 2018 trädde en ny lag i kraft i Sverige. GDPR, General Data Protection Regulation, som ersatte den tidigare Personuppgiftslagen och handlar om hur organisationer och företag tar hand om dina personuppgifter.

Vad gör vi med dina personuppgifter?

När du blir medlem i Svenska Kyrkans Unga behöver Svenska Kyrkans Unga samla in personuppgifter om dig för att kunna fullgöra ditt medlemskap och fortsätta driva föreningen Svenska Kyrkans Unga. Här kan du läsa mer om vad som gäller kring dina personuppgifter och GDPR i förhållande till Svenska Kyrkans Unga. (Den här informationen finns på Svenska Kyrkans Ungas medlemsblankett och måste godkännas när du registrerar dig via Medlemssidorna, från och med den 25 maj.)

Vilket ansvar har registeransvariga och andra administratörer?

Det finns ett antal personer i Svenska Kyrkans Unga som har tillgång till olika mängder av personuppgifter. I lokalavdelningen finns det till exempel registeransvariga och administratörer som har tillgång till sin lokalavdelnings medlemsregister. Dessa personer har ett extra viktigt ansvar kring att personuppgifterna hanteras varsamt. Här finns mer att läsa om GDPR för dig med en administratörsrättighet till Medlemssidorna. (Den här informationen skickas ut per e-post till alla som har eller får en administratörsroll på Medlemssidorna.)

Personuppgiftspolicy

Personuppgiftspolicyn sammanfattar hela Svenska Kyrkans Ungas personuppgiftsbehandling. (Den här typen av policy kan också kallas integritetspolicy eller dataskyddspolicy). Du hittar personuppgiftspolicyn under Personuppgiftspolicy 2024

Dataskyddsombud

Svenska Kyrkans Unga har ett dataskyddsombud som nås på dataskydd@svenskakyrkansunga.se eller på telefon 018-640 640.