Arkiv

Vi påverkar Svenska kyrkan

De Ungas Kyrkomöte är ett sätt att berätta för Svenska kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet, vad barn och unga tycker om några av de frågor som de beslutar om när de samlas varje höst i Uppsala. På De Ungas Kyrkomöte träffas deltagare (utsedda av Svenska Kyrkans Ungas distrikt) och diskuterar och skriver motionssvar till motioner som har kommit in till kyrkomötet.

Sedan 2016 följs De Ungas Kyrkomöte också upp med ett Forum, där deltagare från De Ungas Kyrkomöte möter kyrkomötesledamöter för att ta samtalet vidare.

2017 var De Ungas Kyrkomöte den 30 september–1 oktober. Forumet var den 2 oktober.

Handlingar

Här är häftet med De Ungas Kyrkomötes motionssvar (och berörda motioner)

Här är ett motionssvar från Svenska Kyrkans Ungas nationella arbetsgrupp för kristen tro- och identitetsfrågor