Press

Pressinformation

Svenska Kyrkans Unga – en öppen gemenskap av unga människor som vill upptäcka och dela kristen tro.

Svenska Kyrkans Unga bildades 1993 och har cirka 14 000 medlemmar i 300 lokalavdelningar över hela landet. Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och unga, som arbetar för att bevaka barn och ungdomars intressen i Svenska kyrkan.

– Vi tar självklart ställning mot diskriminering, rasism och främlingsfientlighet i samhället, inom kyrkan och i världen. Varför det? Vi tror att alla människor har samma värde, och förtjänar kärlek och respekt!

– Vi är demokratiska och tror att alla människor har något viktigt att bidra med och röster som är värda att lyssna på!

– Vi vill förändra världen och världen börjar här hemma, i köket, i klassrummet, på gatan: om vi inte förändrar våra egna attityder kan vi inte bygga en bättre värld för alla!

Presskontakt

Cecilia Bergström, kommunikatör, Svenska Kyrkans Ungas förbundskansli