Agera för en bättre värld!

BLI AGERAVOLONTÄR

Vill du som ung engagera dig för internationella rättvisefrågor? Vill du vara med och påverka orättvisa strukturer? Då ska du bli Ageravolontär!

Vad gör en Ageravolontär?

Ageravolontärerna är ett samarbete mellan Svenska Kyrkans Unga och Act Svenska kyrkan. Som Ageravolontär agerar du lokalt för global rättvisa genom aktivt påverkansarbete, informationsspridning, livsstilsarbete och insamling. Alla Ageravolontärer tillhör en lokalgrupp som har möjlighet att planera och genomföra lokala aktiviteter. Vad ni väljer att göra är helt upp till er. Ni kanske vill anordna en flashmob, en klädbytardag, en klimatsmart middag, en föreläsning, mailbomba en politiker, samla in pengar till Act Svenska kyrkan på olika kreativa sätt eller något helt annat.

Anställda på Svenska Kyrkans Unga och Act Svenska kyrkan stödjer er med råd, hjälp med lokaler och en fast summa pengar per år för att ni ska kunna förverkliga era idéer. De anställda kommer även med regelbundna tips på möjligheter att engagera sig ytterligare. Flera gånger per år ses vi på nationella Ageraträffar.

Under Ageraträffarna erbjuds fortbildning och inspiration och vi får möjligheten att agera tillsammans. Act Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga står för alla kostnader kopplade till engagemanget som Ageravolontär.

Välkommen att gå grundutbildningen

Från det året du fyller 16 år är du välkommen till att gå en digital grundutbildning där du får en introduktion till Act Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga. Efter utbildningen bestämmer du om Ageravolontärskapet är något för dig. Du kan alltså gå grundutbildningen utan att vara säker på att du vill ta dig an uppdraget. Som Ageravolontär är du medlem i Svenska Kyrkans Unga.

Under våren 2024 går grundutbildningen tre gånger: 30:e januari, 25:e mars och 4:e april.

Anmälan sker här!

Vill du veta mer vad Agera gör kan du kolla in Agerabloggen och @svkungaglobalt på Instagram.

Undrar du något? Skriv till agera@svenskakyrkan.se.