Adventskalendern

Julevangeliet - 24 december

Hej och god jul kompis!

Så fint att du har kommit hit till min kyrka idag på självaste julafton! Julen är min bästa tid för då kommer så många glada barn och vuxna till kyrkan. De tänder ljus, sjunger vackra psalmer, lyssnar på prästen och bygger julkrubban tillsammans. Har de riktig tur så får de fika i församlingshemmet efter gudstjänsten. Jag missar aldrig ett kyrkkaffe! Nej jag brukar smyga dit och sno med mig en och annan lussekatt tillbaka till min familj här i kyrkan. Det kanske låter busigt, men jag är faktiskt kompis med Bosse som bakar dem. En lussekatt räcker för att en hel kyrkråttsfamilj ska få sockerchock. Och så är det ju så gott med russin!

Men varför firar vi jul egentligen? Minns du vem som föddes under julen? Var det Lucia? Eller kanske var det jag, kyrkråttan Charlie? Nej så var det ju inte! Om du inte redan har koll på vad som hände den där natten för mer än två tusen år sedan så har du chansen nu. Sätt dig bekvämt och lyssna till när mormor råtta läser julevangeliet, berättelsen om när Jesus föddes i Betlehem! Vad spännande det ska bli, tryck på bilden med mig på insamlingsbössan så börjar det…

Nu vill jag passa på att tacka dig för att du har följt med mig på alla mina äventyr här i min kyrka under december månad. Det är alltid roligare när man är flera och så har vi ju pratat om flera viktiga ämnen under tiden. Som varför Act Svenska kyrkan vill bryta vissa traditioner som gör flickor illa. Jag har samlat in pengar till julinsamlingen sedan första advent och insamlingsbössan börjar bli överfull. Vilken tur att jag har en till! För ju mer pengar vi får in desto fler flickor runtom i världen kan få leva ett gott liv.

Tipsa alla vuxna du känner att om de inte har kontanter så går det lika bra att swisha. Numret står på kalendern! Och det är inte för sent att skänka en gåva bara för att kalendern snart är slut. Act Svenska kyrkans julinsamling pågår ända fram till trettondagen så har du inte redan berättat för alla du känner om varför det är viktigt att bryta skadliga traditioner så finns det fortfarande en massa tid kvar till det. Jag hoppas att du vill hänga på mig i mitt och Act Svenska kyrkans arbete, för alla flickors rätt till ett värdigt liv.

Ha nu en underbar julafton! Och glöm inte att öppna morgondagens lucka för att se vem som gömmer sig där… God jul!
/Kyrkråttan Charlie

Dok2

Ledarmaterial julinsamlingen 2021

Svenska Kyrkans Unga och Act Svenska kyrkan har tagit fram ledarmaterialet ”Lucia och andra förebilder” kopplat till julinsamlingen som går att använda i barn- och ungdomsgrupper. Tipsa din församling om att använda materialet eller använd det på egen hand tillsammans med din familj eller i skolan. Du kan hitta det här: Ledarmaterial julinsamlingen 2021