Välkommen till De Ungas Kyrkomöte 2023!

De Ungas Kyrkomöte, DUK, är ett sätt att berätta för Svenska kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet, vad barn och unga tycker om några av de frågor som kyrkomötet ska besluta om. Under två intensiva dagar, den 30 september-1 oktober, kommer vi att diskutera flera av kyrkomötets motioner för att sedan tillsammans formulera ett svar till varje motion.

Forum

De Ungas Kyrkomöte pågår från lördag till söndag och under måndagen den 2 oktober träffar DUK-deltagarna representanter från kyrkomötet i ett forum för att tillsammans diskutera motionssvaren som DUK har arbetat med under helgen. Forumet är en del av De Ungas Kyrkomöte och vi hoppas att alla har möjlighet att stanna kvar på måndagen, men det är inte ett krav för att delta på DUK.

Konsensus – en överenskommelse

Vi använder konsensusmodeller för beslut, ett sätt att gemensamt komma fram till ett beslut som bland annat används i Kyrkornas världsråd. Tanken med det är att allas åsikter ska få komma fram. Detta testades för första gången på De Ungas Kyrkomöte 2018 och användes även förra året. Hur det går till går vi igenom på plats.

Påverkan

Det är roligt att berätta att det arbete som vi gör vid De Ungas Kyrkomöte verkligen spelar roll! Flera gånger under kyrkomötet används våra motionssvar i debatten och alla utskott i kyrkomötet tar del av de motionssvar som vi skriver. Det är ett sätt för oss att kliva rakt in i besluten!

Tid

De Ungas Kyrkomöte öppnar lördagen den 30 september kl 09.00 och pågår till söndagen den 1 oktober kl 15.00. På kvällarna hoppas vi att vi har tid för häng och aktiviteter för alla som är kvar. Forumet på måndagen den 2 oktober håller på mellan 11.00- 15.30.

Plats

De Ungas Kyrkomöte kommer att vara i Uppsala, på Svenska kyrkans utbildningsinstitut på Linnégatan 1. Forumet sker i Universitetsaulan vilken ligger nära Uppsala Domkyrka.

Boende

Golvlogin är det som kan väljas i anmälan, övrigt boende ordnas och bekostas av var och en eller distrikten. Ange i anmälan vilka dagar det finns behov av golvboende. För den som behöver, går det bra att komma redan på fredag kväll. Det kommer att finnas möjlighet att välja logi enligt kriterierna: killar, tjejer och mixad. Vi kommer inte kunna ta emot önskemål om att dela logi med speciellt distrikt.

Kostnad

Distriktet står för resan för sina deltagare medan förbundet ordnar mat och golvlogi fredag-söndag och vandrarhem söndag till måndag. Att delta på DUK innebär i övrigt ingen kostnad.

Distriktsansvarig

De distrikt som väljer att skicka deltagare under 18 år ska ha en distriktsansvarig som är över 18 år.

Anmälan

Varje distrikt har möjlighet att skicka fem deltagare till De Ungas Kyrkomöte. Anmälan sker via länken:https://www.lyyti.in/De_Ungas_Kyrkomote_2990 från den 24 mars.

Sista anmälningsdag är den 1 september.

Ändringar

Till och med den 1 september kan alla ändra sin anmälan via bekräftelsebrevet.

Avanmälan

Avanmälan kan göras via bekräftelsebrevet fram till den 15 september utan kostnad, efter det datumet behöver ni mejla deungaskyrkomote@svenskakyrkansunga.se . Vid avanmälan efter den 15 september faktureras en avgift för utebliven närvaro till distriktet på 400 kr om inte läkarintyg inkommer till förbundskansliet senast en månad efter arrangemanget, den 1 november.

Information

Här fyller vi på med information om De Ungas Kyrkomöte https://svenskakyrkansunga.se/arrangemang/de-ungas-kyrkomote/

Frågor skickas till: deungaskyrkomote@svenskakyrkansunga.se eller telefon 018-640 645.

Inbjudan De Ungas Kyrkomöte 2023