Charlie berättar om Lucia

HEJ PÅ DIG! Kyrkråttan Charlie här!

Har du sett vilken fin krona?! Vet du vems krona det är? Jo det är ju Lucias ljuskrona! Namnet Lucia betyder ljusbärare. Kanske har du en egen Lucia-krona hemma? Jag har en liten som passar min storlek, med elektriska ljus förstås. Den 13 december går jag och de andra kyrkråttorna alltid ett litet Lucia-tåg för min församling. “Sankta Lucia, ljusklara hägring, lys i vår vinternatt, glans av din fägring…” Vi sjunger så vackert att Mormor Råtta gråter stora tårar som fastnar i morrhåren.

8

Men vem var egentligen Lucia? Legenden säger att Lucia var en flicka som levde för länge sedan, i staden Syrakusa, på den italienska ön Sicilien. Lucia var en person som vågade säga till andra vad hon tyckte. Hon var kristen precis som jag och trodde på Gud och Jesus. Men det var förbjudet att vara kristen på Sicilien på den här tiden. Ändå höll Lucia inte sin tro hemlig. Då försökte man tvinga henne att gifta sig med en person som hon inte ville gifta sig med, men hon vägrade. Att Lucia vågade stå upp för sin tro och säga vad hon tyckte gjorde hennes liv väldigt svårt, men idag minns vi henne som någon som var mycket stark och modig. För mig är Lucia en förebild!

13

Än idag tvingas många flickor runtom i världen att gifta sig mot sin vilja. Vuxna tycker att de får bestämma över barnens liv och vilka de ska gifta sig med. Det är inte okej! Barn har rätt att vara barn, gå i skolan, lära sig läsa, skriva och räkna. Barn ska få leka och ha roligt tillsammans med andra barn. De ska inte behöva gifta sig och ta hand om en egen familj. Även vuxna ska få bestämma själva om, när och med vem de vill gifta sig.

Trots att vi alla lever under samma himmel, är det mycket som är orättvist i världen. Det är ofta flickor och kvinnor i fattiga länder som har det svårast. Så ska det inte behöva vara! Enligt FN:s barnkonvention bestämmer barn över sina egna kroppar. Berättelsen om Lucia påminner oss om alla människors rätt att bestämma över sitt eget liv.

11

Varje år samlar jag in pengar till Act Svenska kyrkans julinsamling. Act Svenska kyrkan arbetar för att alla människor i hela världen ska ha det bra. I år har Julinsamlingen temat ”Bryt en tradition!” Traditioner kan vara bra och fina, men vissa traditioner kan göra människor illa. Traditionen att gifta bort flickor är en sådan tradition, som vi behöver bryta nu!

Tillsammans kan vi sätta stopp för och bryta traditioner som gör livet svårt flickor. Ett sätt att göra det på är att anordna en Lucia-manifestation i samband med Lucia-tåget i kyrkan. Då kan man berätta om vem Lucia var och samtidigt samla in kollekt till Julinsamlingen. Man kan också peppa vuxna som man känner att skänka pengar till Julinsamlingen. En annan sak som man kan göra är att be en bön, för att ingen ska tvingas giftas bort och för alla flickors rätt till ett värdigt liv.

Här har jag listat tips på andra sätt som man som barn kan bidra till Act Svenska kyrkans julinsamling på.

Lycka till!

/Kyrkråttan Charlie

15

FÖR DIG SOM ÄR LITE ÄLDRE

Är du vuxen och vill veta mer om Act Svenska kyrkans julinsamling? Då hittar du all information här.

Svenska Kyrkans Unga och Act Svenska kyrkan har tagit fram ledarmaterialet “Lucia och andra förebilder” kopplat till Julinsamlingen, som får att använda i barn- och ungdomsgrupper. Tipsa din församling om att använda materialet eller använd det på egen hand, tillsammans med din familj eller i skolan. Du hittar det här.

Fler material för barn och unga om Act Svenska kyrkans arbetsområden hittar du här.

Swisha gärna en gåva till Act Svenska kyrkans julinsamling på 9001223. Tillsammans kan vi bryta skadliga traditioner och andra övergrepp mot flickor.

Bild_lucia_split_1x1