Distriktsårsmötet 2024

Distriktsårsmötet (DÅM) 2024

Var med och påverka i distriktet!

I år kommer distriktsårsmötet att vara den 12-14 april på Jämshögs folkhögskola, med temat Superhjältar!

Här hittar du anmälan till distriktsårsmötet, handlingar, mandatfördelning, info om inspirationsträff inför årsmötet och annan nyttig information. Handlingarna finns nu tillgängliga. Valberedningens förslag kommer att läggas upp så fort dessa är klara.

Information om mandatfördelning

Varje aktiv lokalavdelning i Svenska Kyrkans Unga i Lunds Stift har ett visst antal mandat. Antalet mandat baseras på hur många medlemmar 0-30 år lokalavdelningen hade under föregående år dvs. 2023. Hur mandaten fördelas finns bestämt i Svenska Kyrkans Unga i Lunds Stifts stadgar och ser ut såhär:

1-24 medlemmar: 2 mandat

25-49 medlemmar: 3 mandat

50-74 medlemmar: 4 mandat

75 eller fler medlemmar: 5 mandat

Längst ner på sidan hittar du en lista på hur många mandat just din lokalavdelning har.

Information om arrangemanget

Distriktsstyrelsen har tagit ett beslut på att alla arrangemang för 2024 ska vara kostnadsfria, detta gäller även Distriktsårsmötet. Man kommer sova i klassrum på golv och det kommer vara uppdelat i killar, tjejer och mixrum. Man väljer själv vilket rum i anmälan man känner sig bekväm i. Man får inget eget rum utan man kommer att få dela med en annan lokalavdelning.

Allergier är viktigt att ni fyller i, i anmälan. Särskilt viktigt om du har någon luftburen allergi.

Kallelse till Distriktsårsmötet

Mandatfördelning

Handlingar till Distriktsårsmötet 2024

Vanliga frågor

Varför ser handlingarna så tråkiga ut?

Handlingarna ser lite tråkiga ut eftersom att de inte är layoutade. Senast två veckor innan årsmötet kommer handlingarna vara snygga och då kommer även motioner och motionssvar att finnas med.

Jag kommer inte in på medlemssidorna så jag kan anmäla mig. Vad gör jag?

Om du inte kommer in på medlemssidorna kan man skicka ett mail till anton.wetterholtz@svenskakyrkan.se så hjälper han dig att ändra ditt lösenord.

Kan man åka på Distriktsårsmötet även om man inte är ombud?

Såklart kan man det! Man kan åka som observatör. Som observatör får du vara med på allt men du får inte lov att rösta. Vill du åka som observatör så fyller du i i anmälan att du deltar som observatör.

Jag vill gärna åka som funktionär. Vad är det och vem ska jag vända mig till?

Som funktionär kan man tillexempel vara med och förbereda inför distriktsårsmötet, sitta i mötesbyrån, vara klok (ett stöd för ombuden på årsmötet). Är man taggad på att vara med under distriktsårsmötet som funktionär kan man höra av sig till Kristofer Burman på mail kristofer.burman@svenskakyrkan.se

Hur skriver jag en motion och vart skickar jag den någonstans?

En motion är ett förslag som man vill ska lyftas under årsmötet. Det kan vara något man vill göra eller något som man kanske vill förändra. Hur man skriver en motion hittar man via länken Hur skriver man en motion? När man är färdig med sin motion så skickar man den till ds@skul.nu senast den 1 mars.

Man kan också vara med och ställa sina frågor om både årsmöte och hur man skriver en motion på den digitala inspirationsträffen som man hittar info om längre upp på sidan.