Nattkampen 2024

Den 28-29 september  2024 är det återigen dags för Nattkamp! Nattkampen 2024 har temat “En kulen natt nattkamp”  och går av stapeln på Gransnäs ungdomsgård i Linköpings stift.

Tema: En kulen natt nattkamp min båt jag styrde…
Visst har du sjungit den sången förut? Det gjorde säkert Noa på arken också, häng med på det stormiga havet en natt i september.
Vem vet vad som väntar oss? När ska det sluta regna? Vad har duvan i munnen? Vilket är det mest kärleksfulla djuret? Kulna nätter eller kulor i band runt armen? Kul kommer det bli i alla fall!

Lagtävlingen består av en bana på ca 1 mil, huvudsakligen på skogsstigar, som lagen tar sig runt på under natten och löser uppgifter längs vägen.

Kontakt: Frågor rörande Nattkampen skickar du till nattkampen@skumedlem.se

Praktisk information om Nattkampen 2024:

Plats: Gransnäs Ungdomsgård
Datum och tider: 28 september med start 16:00 – 29 september med avslut ca 11:30.
Anmälan: Anmälan sker lagvis och öppnar innan sommaren här.
Pris: Anmälningsavgiften är 400kr/person för medlem/stödmedlem i Svenska Kyrkans Unga. För övriga är avgiften 500kr/person. Lunchpåse för hemfärden på söndagen kan köpas.
Sista anmälningsdag: Sista anmälningsdag är den 12 september. Anmälan är bindande efter sista anmälningsdagen.

Regler för Nattkampen:

Nattkampen genomförs i lag.
Varje lag ska innehålla 4-7 deltagare.
Lag i Klass 1, 2 och 3 tävlar för lokalavdelning/församling. Övriga lag ingår i Klass 4.

Tävlingen indelas i fyra klasser:

• Klass 1 – 13-16 år. (gäller från det år hen fyller 13) En ledare över 18 år ska följa med laget. Ledaren är utom tävlan och får inte hjälpa laget lösa uppgifterna på stationerna.
  •  Klass 2 – 17-22 år (gäller från det år hen fyller 17). En deltagare får vara äldre.
  •  Klass 3 – 13+ år (gäller från det år hen fyller 13). Minst en deltagare ska vara över 18 år.
  •  Klass 4 – mixat. En deltagare i varje lag ska vara över 18 år och ansvarig/ledare för laget.

Nattkampen är ett friluftsarrangemang med en över 50 år lång tradition och är det största återkommande arrangemanget inom Svenska Kyrkans Unga. Arrangemanget är ett samarbete mellan Svenska Kyrkans Unga i Skara, Linköping, Växjö, Göteborg och Lunds stift. Varje år ansvarar ett av distrikten gör att genomföra Nattkampen och 2024 är det Linköpings tur. Arrangemanget lockar vanligtvis mellan 300-400 personer från hela södra Sverige.