Flarken

Välkommen till Flarken, Svenska Kyrkans Unga i Skara stifts lägergård vid Kållands skärgård.

Flarken är en naturnära lägergård anpassad för friluftsliv och lägerverksamhet.

Flarken erbjuder stora gräsytor där ni kan slå upp era tält eller vindskydd,  det står även en kåta på området med plats för upp till 40 personer med en fast eldstad i som ni kan nyttja under er vistelse. Det går också bra att använda de slanor som finns att tillgå på gården.

Här finns även tre vattentoaletter (varav en är tillgänglighetsanpassad), en brygga, 12 kanoter samt paddlar och flytvästar i lite olika storlekar.

Flarken drivs som lägergård av Svenska Kyrkans Unga i Skara stift som är ideell förening. Gården finns framförallt till för organisationens egna verksamheter och våra lokalavdelningar men hyrs även ut till andra som vill upptäcka skapelsen på nära håll.

Stugan

På området finns det en stuga, med kamin och plats för upp emot 20 personer som kan sitta och äta och ett loft med möjlighet till golvlogi. Stugan har ett kök med el och rinnande vatten och det finns kokplattor men ingen ugn. I övrigt är köket väl utrustat. Det finns även en liten stuga med 2 våningssängar för den som av olika anledningar inte kan sova ute. Maten kan förvaras i vår fina jordkällare eller i kylskåpet i stugan.

Att tillgängliggöra naturen

Svenska Kyrkans Ungas syfte med att ha verksamhet och hyra ut Flarken till andra är inte vinstdrivande utan handlar om att möjliggöra för unga att få upptäcka Guds skapelse, att lära känna naturen och skapa sig en relation till den. Vi är övertygade om att genom att vistas nära naturen skapas en känsla av ansvar för den. Naturen är helt i oss människors händer och om vi inte tar vårt ansvar kommer vi inte längre ha någon natur kvar.

Detta är anledningen till att just verksamheter för barn får betala en lägre kostnad när de hyr Flarken.

Hyra Flarken

På Flarken kan lokalavdelningar i Svenska Kyrkans Unga i Skara stift vara utan kostnad och arrangera läger och hajker. Även församlingar, skolor och andra som vill vara på Flarken kan hyra.

Sommarlovsveckorna har lokalavdelningar inom Svenska Kyrkans Unga och församlingar i Svenska kyrkan förtur. Efter den 1 mars samma år så släpper vi sommartiderna för utomstående. Det innebär att du som vill hyra Flarken under sommarlovsveckorna kan preliminärboka det datum du är intresserad av men om en lokalavdelning eller församling vill boka så har de förtur, om datumet är ledigt efter 1 mars så blir din bokning fast.

Flarken ägs av Prästlönetillgångarna i Skara stift

Prästlönetillgångarna i Skara stift har en lång historia av att förvalta mark, och i det strategiska arbetet läggs mycket fokus på andliga, biologiska, existentiella, sociala och kulturella värden. Utvecklingen av Flarken som en aktiv lägergård och samarbetet med Svenska Kyrkans Unga ingår i det strategiska arbetet, för att fler barn och unga ska få möjligheten att öka sina friluftskunskaper och ta del av en levande natur.