Globala dagar

Vad?
Globala dagarna eller mer egentligen ”globala dagen” är det vi alla väntat på: Svenska Kyrkans Unga arrangerar en dag för dig som brinner för klimatfrågan (eller önskar att du gjorde det)!
En dag fullspäckad med spännande saker som ”Pilgrimswalk for Future”, intressanta samtal, workshops, film, och Gudstjänst. En sak är i alla fall säker: kul kommer vi ha!
När?
Fredag eftermiddag/kväll 15 september med översovande. Vi deltar sedan under lördagen på Världsdagen som arrangeras i Gävle den 16 september av Svenska Kyrkan i Uppsala stift.
Var?
Gävle, Tomaskyrkan är platsen där vi kommer övernatta.
Varför?
Som människor i allmänhet och som kristna i synnerhet är det vårt ansvar att ta hand om den värld vi lever i, och det blir lättare att göra rätt om man vet hur och varför. Dessutom kan våra handlingar nu göra jättestor skillnad och bidra till att göra jorden till en bättre plats. Och ju fler som är med desto bättre går det, så häng med du också!
I bibeln står det: ”Ändå finns det hopp om att även skapelsen ska befrias från sitt slaveri under förgängelsen och nå fram till Guds barns härliga frihet” (Romarbrevet 8:20-21). Vad innebär det?
Jo:
Du = Guds barn
Skapelsen = Jorden och allt liv
Paulus skriver att det finns hopp att hela jorden ska befrias från all förstörelse och nå samma härliga frihet vi hoppas få genom Jesus. Alltså är det viktigt att vårda om skapelsen eftersom den är Guds gåva till oss.

Hur anmäler jag mig?
För att anmäla dig till Globala dagarna (och världsdagen) går du till våra medlemssidor och söker på arrangemanget.

Om du vill läsa mer om Världsdagen, kan du göra det här:
OBS det anmälansformulär som finns där gäller inte Svenska Kyrkans Unga utan vi anmäler oss via vår medlemssidor.

Vi ses i Gävle!

Frågor?