Alternativ för Sverige (AfS)

Joakim Isheden kandiderar för Alternativ för Sverige i Uppsala stift. Han är 30 år gammal, döpt, konfirmerad och gift i Svenska kyrkan. Han ställer upp för denna nomineringsgrupp för att motarbeta Svenska Kyrkans vänsterpolitiska kampanjande och för att man istället ska ägna sig åt mer kärnverksamhet med det kristna budskapet i centrum.

1. Vad är den viktigaste frågan för din nomineringsgrupp i årets kyrkoval?

Svenska kyrkan ska sluta vara en politisk kampanjorganisation och istället bli en folkkyrka där svenskarna känner sig välkomna.

2. Vad kan er nomineringsgrupp göra för att barn och unga ska få växa i tro och ansvar?

Vi vill stärka samarbetet mellan Svenska Kyrkan och skolan genom att ha skolavslutningar i kyrkan samt arbeta för att fler konfirmeras.

3. Beskriv hur Uppsala stift ser ut år 2030. Hur når vi dit? Vilka utmaningar/hinder/problem finns för att nå dit?

Svenska Kyrkan bedriver inga politiska kampanjer, utan fokuserar på att stå upp för det kristna budskapet och bekännelseskrifterna. Alla svenskar (även icke-troende) känner att Svenska Kyrkan kan representera dem. Det överlägset största hindret mot att nå dit är vänsterpolitiska krafter i kyrkans beslutande församlingar och organisation. Därför ska man rösta på Alternativ för Sverige i kyrkovalet.

Läs mer om Alternativ för Sverige här: https://tatillbakakyrkan.nu/