Medlem

Alla kan bli medlemmar i Svenska Kyrkans Unga

Det kostar ingenting att vara medlem i Svenska Kyrkans Unga. Det enklaste sättet att bli medlem är att du själv registrerar dig på Medlemssidorna. När du blir medlem ställer du dig bakom Svenska Kyrkans Ungas idé:

Det finns två olika former av medlemskap.

• Medlem. Du som är 0-30 år blir medlem i Svenska Kyrkans Unga. Du kan väljas till förtroendeuppdrag och får rösta på årsmöten.
  • Stödmedlem. Du som är över 30 år blir stödmedlem i Svenska Kyrkans Unga. Du kan inte väljas till förtroendeuppdrag eller rösta på årsmöten, men får ta del av alla andra fördelar som finns med att vara medlem. Kanske är du ledare, förälder, farmor eller på annat sätt har intresse av att vara med i gemenskapen. Alla kan vara medlemmar i Svenska Kyrkans Unga, och alla behövs!

När du blir medlem på Medlemssidorna föreslår systemet en lokalavdelning som ligger nära där du bor, baserat på ditt postnummer. I listan hittar du alla lokalavdelningar i hela landet och självklart kan du bli medlem var som helst. Vill du veta mer om lokalavdelningarna i ditt distrikt eller behöver hjälp att välja, kontaktar du distriktet.

Få hjälp att registrera dig som medlem

Om du inte själv kan registrera dig via Medlemssidorna så kan den som är registeransvarig i din lokalavdelning hjälpa till. Ladda ner medlemsblanketten, fyll i och ge den till den registeransvarige eller någon annan i lokalavdelningen som har administratörsbehörighet på Medlemssidorna.

Medlemsblanketten hittar du under Blanketter och dokument.

Bli medlem utan personnummer

Har du inget svenskt personnummer eller saknar de fyra sista siffrorna kan du få hjälp att bli registrerad som medlem.

Kontakta medlemshandläggare Dan Westerberg på dan.westerberg@svenskakyrkansunga.se