Gnistan workshops

WORKSHOPS

Årets workshops

Under Gnistan kommer du gå på två workshops som du själv väljer. I din anmälan anger du vilka två du vill gå på samt en reserv.

Det är viktigt att deltagarna själva får välja sin workshop och inte deras ledare. Det blir mycket roligare för alla om de som är på en workshop vill vara där. Det är också viktigt att inte alla från samma grupp väljer samma workshop då samtalen i gruppen blir bättre om grupperna är blandade.

Bibelmeditation

Jag vill komma hem till dig! säger Jesus till Sackaios (Luk 19:5). Vad vill du att jag ska göra för dig? frågar han Bartimaios. Luk 18:41

Är det bara de i bibeln som kan höra Jesus tala? Kan det vara så att Jesus säger nå´t till oss med? Och hur hör man det i så fall? Kom och pröva bibelmeditation, fundera på vad det är egentligen och hur det kan hjälpa oss att lyssna på oss själva och på Jesus. Gör det möjligtvis nå´n skillnad för vår tro och våra liv?

Workshopsledare: Britt-Marie Hjertén, präst i Skara

Kirchentag - att uppleva internationella mötesplatser

Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr 13:2

I juni 2023 åkte sju ungdomar från Skara distrikt för att delta som funktionärer på Kirchentag i Nürnberg. Under en vecka fick vi delta i kyrkofestivalen Kirchentag som innehöll panelsamtal, konserter, bibelstudier och mycket mer, samtidigt som vi fick arbeta och knyta vänskapsband med unga från Bayern och Ungern. Vi berättar om våra upplevelser under resan av internationellt samarbete, av att uppleva kristen tro i ett stort sammanhang och hur man kan skapa givande internationella mötesplatser.

Workshopsledare: Thea Westermark och Stina Fransson från Skara distriktsstyrelse

Vem är fördomsfri?

Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen. Matt 15:14

Vem är fördomfri? Du? Jag? Jesus? En workshop om att läsa bibelns texter och fundera över kristen tro utifrån att leva med en funktionsnedsättning.

Workshopsledare: Maria Norberg, präst i Töreboda

Drama och du

Låt dina ögon skåda rätt framåt och dina blickar vara riktade rakt ut. Ords 4:25

Testa på att vara sprallig, påhittig och kreativ. I två timmar utforskar vi teaterns tre tumregler; Improvisation, Första Bästa och Konsten att bejaka. Vi har en dröm att det som produceras på workshoppen blir spex till Maskeradmiddagen, men det är ingen krav.

Workshopsledare: de erfarna lekmajorerna Anna Andersson och Axel Lindgren

Kyrkopedagogik

”Då brast förhänget i templet i två delar,…” Matt 27:51

Kyrkopedagogiken vill öppna kyrkorummet för alla. Det här är ett kreativt pass där vi får upptäcka mer av kyrkorummet och den kristna tron tillsammans. Här får du veta mera om kyrkopedagogiken och pröva flera moment.

Workshopsledare: Rose Novenius, församlingspedagog i Borås

Tälja handkors

Han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår är ni helade. 1 Pet 2:24

Här har ni en chans att få komma närmare skaparen genom att få använda era händer till att skapa kors. Eller ja kanske inte skapa i sig snarare tälja, såga, slipa och hyvla fram handkors ur en träkubb som ska lämnas i rummen på Flämslätt.

Workshopsledare, Anton Bäck från Töreboda lokalavdelning och fd slöjdlärare

Att skriva en psalm

Lär och vägled varandra, med psalmer, hymner och andlig sång i kraft av nåden, och sjung Guds lov i era hjärtan. Kol 3:16

Hur skriver man en psalm? Vad kan de handla om och hur har psalmer genom tiderna sett ut?

Workshopsledare: Noa Edwardsson, vice förbundsordförande i Svenska Kyrkans Unga och perosnen bakom svenska kyrkmemes

Terra-Pi

Lider en kroppsdel, så lider också alla de andra. Blir en del hedrad, så gläder sig också alla de andra. 1 Kor 12:26

Vi hör ihop med skapelsen och den med oss. När skapelsen lider är det många som känner oro och rädsla. Hur kan vi möta den rädslan, prata om den och omvandla den till handling?

Workshopsledare: klimatpsykologer från projektet Terra-pi

Ageravolontärer

Låt ingen se ner på dig för att du är ung, utan var en förebild för de troende i allt du säger och gör, i kärlek, tro och renhet. 1 Tim 4:12

Vill du vara en förebild och vara förändringen du vill se? Tillsammans kan vi skapa förändring! Ageravolontärerna berättar om Act svenska kyrka i en interaktiv workshop, där vi får inspirera varandra. Målet är att få känna sig stärkt i hur en kan skapa förändring, få nya verktyg för detta och engagera sig vidare.

Workshopsledare: Ageravolontärer från Göteborg