Kyrkovalet 2021

Söndagen den 19 september 2021 är det val till Svenska kyrkan. Svenska Kyrkans Unga i Uppsala stift tycker att detta är viktigt och kommer därför under året att guida dig kring allt du behöver veta om kyrkovalet. Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan och är 16 år eller äldre kan rösta i valet som beslutar om hur Svenska kyrkan ska styras.

Läs mer på Svenska kyrkans sida om kyrkovalet. Här står det bland annat hur du ska göra om du inte fått ditt röstkort, hur kyrkovalet går till samt annan viktig information som du behöver inför valet.

Svenska kyrkan har gjort en film som förklarar vad kyrkovalet är, se den nedan.

I varje församling finns det ett antal nomineringsgrupper, de skiljer beroende på vilken församling du tillhör. Klicka här för att se vilka som ställer upp i kyrkovalet

Här berättar Iris och Christine från distriktsstyrelsen varför Svenska Kyrkans Unga i Uppsala stift tycker att det är viktigt att du engagerar dig i kyrkovalet.

Nomineringsgrupper

Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ och representanter väljs vart fjärde år. I Uppsala stift finns det 13 nomineringsgrupper att välja bland.

Alla grupper har fått möjlighet att presentera sig lite närmare genom att svara på tre frågor. För att läsa svaren kan du klicka på namnet på respektive grupp för att komma till presentationen av deras svar.

Nomineringsgrupperna står i alfabetisk ordning

Alternativ för Sverige (AfS)

Arbetarepartiet – Socialdemokraterna (S)

Borgerligt Alternativ (BA)

Centerpartiet (C)

Fria liberaler i Svenska kyrkan (FiSK)

Frimodig kyrka (FK)

Himmel och jord

Kristdemokrater i Svenska kyrkan (KR)

Miljöpartister i Svenska kyrkan De gröna (MPSK)

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK)

Sverigedemokraterna (SD)

Vänstern i Svenska kyrkan (ViSK)

Öppen kyrka – en kyrka för alla (ÖKA)

Svenska kyrkan i Uppsala stift har också ställt frågor. Här hittar du dem.

Frågor?
Kontakta uppsalademokrati@svenskakyrkansunga.se eller